Złoto to najcenniejszy metal szlachetny, z jakiego produkuje się biżuterię. Nic więc dziwnego, że kolekcja złotych łańcuszków, zawieszek, kolczyków, pierścionków i bransoletek to marzenie wielu kobiet. To m.in. dzięki nim, oczywiście w parze z idealnie dobraną kreacją mogą poczuć się prawdziwymi damami, eleganckimi, wytwornymi, z klasą. Ze względu zaś na niesamowitą dziś różnorodność form i wzorów złota biżuteria służy również do wyrażania swojego indywidualnego stylu i podkreślania wyjątkowej urody. Wszystko to oczywiście nie za darmo, bowiem złoto jako jeden z najbardziej pożądanych kruszców trzyma cenę. Wobec tego, ile kosztuje złota biżuteria?
Ile kosztuje złota biżuteria? Czynniki wpływające na cenę złota
Choć bardzo chcielibyśmy rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące tego, ile kosztuje złota biżuteria, niestety nie jest to możliwe. W tym przypadku o cenie decyduje bowiem mnóstwo czynników. Pewne jest jedno – od lat złoto jest droższe niż srebro i nie zapowiada się, aby sytuacja ta miała się kiedykolwiek zmienić. Na świecie jest bowiem znacznie mniej złota. Ostatecznie jednak o cenie decyduje tzw. próba bądź karat czyli ilość kruszcu. Do produkcji wykorzystuje się bowiem stopy złota z innymi metalami. Czyste złoto jest zbyt plastyczne i miękkie, przez co delikatne, narażone na zarysowania i odgniecenia.
Ile kosztuje złota biżuteria próby 333, 585, 750 i 999?
Jak już wspominaliśmy wpływ na to, ile kosztuje złota biżuteria ma przede wszystkim próba/karat. Im wyższe wartości, tym droższa złota biżuteria. Orientacyjnie możemy podać, że w skupach za złoto próby 333, czyli 8-karatowe płaci się około 50 zł/1 g, próby 585/14-karatowe – około 80 zł/1g, próby 750/18-karatowe – powyżej 100 zł/1 g, natomiast za niemalże czyste złoto próby 999/24-karatowe powyżej 140 zł/1 g. Na cenę składają się zatem: rodzaj złota, ilość stopu użytego do produkcji kolczyków, pierścionka, łańcuszka bądź bransoletki, a także wzór – stopień skomplikowania, umiejętności potrzebne do stworzenia danego fasonu, niezbędny sprzęt. W końcu, na cenę wpływa również marka.